Differentiatie

Differentiatie Wiskunde eerste graad

Een eigentijdse motiverende methode

  • De leerling neemt zoveel mogelijk het leerproces in eigen handen
  • De leerkracht treedt op als coach
  • Zelfontdekkend uitdagend leren
  • Activerende werkvormen en eigentijdse onderwijstools
  • Differentiatie
  • Samenwerken
  • Sluit aan bij de leefwereld van de kinderen

Concreet:

  • De leerstof bestaat uit 16 modules; 1 module per week van gemiddeld 16 pagina’s.
  • Het modulair systeem met korte gehelen staat toe om vlugger te evalueren en te differentiëren. Er is ook meer afwisseling en werkt dus motiverend.
  • Signaaloefeningen: deze worden klassikaal besproken en nadien gaat elke leerling zijn eigen weg tijdens het differentiatietraject.

De sterkere leerlingen maken de oefeningen met 4 – 5 pepers. Diegene die nog wat problemen ondervinden, maken de oefeningen met 1 – 2 – 3 pepers. Deze leerlingen worden tijdens de lesuren extra begeleid door de leerkracht.

Er zijn 16 modules en 4 overschrijdende consolidatiemodules. De consolidatiemodules bevatten theorie en herhalingsoefeningen in de verschillende pepercategorieën over de voorgaande modules. Dankzij die modules kunnen leerlingen zich voorbereiden op de toetsen