Financiële Educatie – Get a teacher

Op maandag 15 januari legde mevrouw Els Schoukens, werknemer bij een Belgische bank (waarvoor ze op geen enkel moment reclame maakte) aan de leerlingen van 3Ea en 3Eb op een interactieve manier uit wat de 4 taken van een bankverzekeraar zijn.

In het luik van het betalingsverkeer leerden de leerlingen de verschillende betaalkaarten (zoals het verschil tussen Maestro en Bancontact, de diverse kredietkaarten) en betaalwijzen kennen, zoals contactloos betalen, betalen via een app, … Behalve het theoretische aspect werd ook nadruk gelegd op de veiligheid bij de verschillende betaalmethodes.

Het verschil tussen sparen en beleggen is nu ook veel duidelijker geworden! De leerlingen weten dat momenteel een spaarrekening slechts 0,11% op jaarbasis opbrengt en dat de keuze voor andere beleggingsvormen vooral bepaald wordt door het risicoprofiel van de klant en de tijdsduur dat hij/zij het geld kan missen. Nu kunnen zij ook het verschil verwoorden tussen “beleggen” en “investeren”.

Daarenboven zijn de leerlingen van 3Ea en 3Eb nu ook vertrouwd met de diverse verzekeringen die je kan afsluiten, met ook hier weer aandacht voor “gezond verstand” en preventie. Mevrouw Schoukens liet hen zelf ondervinden hoe moeilijk het is om als autobestuurder fietsende leerlingen te zien die niets van fluo dragen.

Wat kredieten betreft, beperkte mevrouw Schoukens zich natuurlijk tot de particuliere kredieten, zoals de hypothecaire kredieten, de budget-faciliteit en de lening-op-afbetaling. Ook hier weer was er oog voor het praktische luik; leen niet voor alles en nog wat want dan wordt de maandelijkse terugbetalingslast te groot. De leerlingen zijn er zich van bewust dat bij kredieten ook nog “te betalen intresten” horen wat de aankoop duurder maakt.