Sociaal engagement

Heppie

De werkgroep HEPpie (Health, Environment and People) bestaat uit verschillende leerkrachten die samen met de leerlingen een aantal acties uitvoeren om bewuster te leren omgaan met de natuur, de dieren, recycleren, gezonde voeding, zuinig zijn met energie, veiligheid in het verkeer…  We belonen o.a. fietsers die met een fluovestje en/of een helm bij donkere dagen naar school komen.

Dikketruiendag is een jaarlijkse campagne die op een actieve, positieve en ludieke manier werkt rond de problemen van de globale klimaatopwarming. We dagen de klassen uit om een leuke klasfoto te maken en zoveel mogelijk likes te verzamelen via de Facebookpagina van onze school. Dit jaar heeft de eerste klas meer dan 1300 likes verzameld. Als beloning krijgt de winnende klas een gezond ontbijt van de HEPpie groep aangeboden.

Deze werkgroep wenst ook meer groen op de speelplaats en wil samen met de leerlingen de speelplaats op een milieuvriendelijke manier aankleden. We zijn begonnen met een aantal zitplaatsen te voorzien met paletten en er zijn nog andere projecten op komst om de speelplaats aan te kleden.

Samen met de leerlingen willen we een milieuvriendelijke en duurzame leer- en leefomgeving creëren. Een duurzame toekomst voor onze planeet begint met bewuste keuzes maken.

Pastorale

De activiteiten van de werkgroep schoolpastoraal stellen 2 belangrijke thema’s centraal: ‘samen vieren’ en ‘samen solidair’.

  • Het ‘samen vieren’ vat aan bij het begin van het schooljaar met een startviering in de kapel van de school of in de kerk. Tijdens het jaar wordt er een kerst- en paasbezinning voorzien. Ook de zichtbaarheid van de advent en de vasten wordt door de werkgroep extra in de verf gezet. Zo wil zij leerlingen laten stilstaan bij de scharniermomenten van het christelijk jaar.
  • We tonen ons ‘samen solidair’ voor het goede doel via verschillende acties die leerlingen stimuleren om zelf hun steentje bij te dragen. Via ‘Soep op de stoep’ voor Welzijnszorg, ‘Stiftjesverkoop’ voor de Damiaanactie en de ‘Koffiestop’ voor Broederlijk Delen worden leerlingen aangespoord om extra stil te staan bij de situatie van mensen die het minder goed hebben, zowel hier bij ons als ver buiten de landsgrenzen.

Sociale stageplaatsen

Op vrijdagnamiddag 31 maart kregen onze leerlingen van het 4de jaar de kans een sociale stage te doen in het kader van Pasen.  De leerlingen werden uitgenodigd zich te engageren voor een sociaal doel met de bedoeling een meerwaarde te betekenen voor iemand anders. De school heeft sociale partners gezocht die bereid waren om samen te werken met onze school.

Concreet resulteerde dit in 6 ‘sociale stageplaatsen’. Onze 4de jaren hebben zelf mogen bepalen voor welk doel ze zich wilden engageren : Woonzorgcentrum Klateringen, Zorgdorp De Pastorij, Schoonderhage, BULO Sint-Jorisschool, SAN Basisschool en SAN Secundair. In WZC Klateringen hebben onze leerlingen de bewoners verblijd met een kamerbezoek en een babbel. In Zorgdorp De Pastorij heeft een groep van onze leerlingen een wandeling gemaakt met de bewoners, een andere groep heeft geholpen bij het maken van fruitbrochettes. In de verschillende vestigingen van Schoonderhage mochten onze leerlingen een namiddagje mee begeleiden. In de Sint-Jorisschool hebben onze leerlingen in de klassen geassisteerd, een ander deel mocht mee naar de zwemles. In basisschool SAN hebben de leerlingen activiteiten en spelletjes begeleid in de kleuter-en lagere school. Tot slot zijn er ook een aantal leerlingen creatief aan de slag gegaan in SAN secundair om de speelplaats te verfraaien.

Sociale economie

Op 20 januari brachten onze zesdejaars een goedgevulde en verrijkende dag door in Gent. In de voormiddag gingen ze naar de SID-in, op zoek naar informatie voor hun studiekeuze. Na de middag kregen ze, verspreid over heel Gent, de kans om hun blik op de wereld wat te verruimen. In kleine groepen bezochten ze een organisatie zoals Oxfam, Ateljee, EVA of Ryhove, waar ze heel wat bijleerden over sociaal-economische en duurzame projecten. Andere groepen volgden een exclusieve rondleiding in de Sint-Baafskathedraal, of kregen wat meer uitleg over de werking van Poverello, de Sint-Michielsbeweging of De Fontein. De workshops waren soms inspirerend, soms confronterend, maar altijd leerrijk: een unieke kans om kennis te maken met een heel ander en vaak totaal onbekend aspect van de maatschappij. Als actieve afsluiter van de dag kon iedereen zich nog eens uitleven in een sportieve teambuildingsactiviteit.